FAQ - Ofte stilte spørsmål
Synkroniseringsloggen:
Noen brukere kan få beskjeder i synkroniseringsloggen om feil.
De mest vanlige grunnene til dette, er antivirusprogrammer som legger seg til i Outlook, og scanner epost samtidig som den lastes opp på serveren fra Outlook.
Dette kan enkelt fikses ved å klikke:
FIL> Alternativer> Tillegg> Behandle COM-tillegg, og fjerne antivirus "addin" som ligger i Outlook. Anymail-serverene har en kraftig antivirusmotor på servernivå, så i de aller fleste tilfeller er denne god nok. Andre "AddIns" som kan tenkes å endre på eposten i det den forlater eller innkommer Outlook kan også ha innvirkning på synkroniseringen.
I alle tilfeller: Står det "Fullført" på slutten av meldingen i Synkroniseringsloggen, utføres operasjonen, selv om den støter på et hinder på veien.
Har du mange enheter koblet opp på samme Exchange-konto i bufret modus, er sjansene dine for å få synkroniseringsfeil store. Selv om dette i praksis ikke har noen betydning, kan det bli irriterende med alle meldingene du mottar. En mulighet er å kjøre Exchange i Online-modus på de maskinene som alltid er oppkoblet - da vil disse jobbe direkte på server, i stedet for lokalt, før de igjen lastes opp for synkronisering. Se "Kontrollpanel -> Epost (brukerkontoer) -> Endre din epostadresse", og fjern "bufret exchange-modus" avhukingen.
I enkelte tilfeller åpnes ikke vedlegg i Outlook. Selv om filstørrelsen på eposten tilsier at det er et vedlegg i eposten, forstår ikke Outlook at dette kan åpnes.
Dette skyldes i all hovedsak kompabilitetskonflikter på forskjellige måter å kode eposten på.
Bl.a. vil en Outlook-bruker få problemer med vedlegg fra brukere som sender epost fra Outlook Express og Windows Live Mail frem til versjon 2011. Dette gjelder spesielt dersom avsender både har et bilde i epost (f.eks som signatur), og sender med et vedlegg, da MIME-protokollene ikke klarer å skille hva som er vedlegg (multipart/mixed) og hva som er bilde i selve eposten(multipart/related). (se http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Live_Mail#Version_2009_.28Wave_3.29 og http://blogs.technet.com/b/exchange/archive/2011/04/21/mixed-ing-it-up-multipart-mixed-messages-and-you.aspx )
Løsningen på dette er foreløpig å logge inn på epostleser på nett, http://mail.anymail.no da Outlook Web App/Access klarer å skille disse. Vi venter i spenning på at Microft klarer å lage en fiks til dette på nye oppdateringer av Outlook.
En MX-record, eller mail exchanger record, er en tjenestepeker i DNS-systemet (DomeneNavnSystemet), som spesifiserer hvilken epost-server som er ansvarlig for å distribuere eposter på et gitt domene (navn@domene.no).
Når man setter opp en MX-record på et domenenavn, spesifiserer man hvor eposten sendt til dette domenet skal distribueres/rutes, med Simple Mail Transfer Protokollen (SMTP).
Hver anymailkonto har mulighet til å sette opp en MX-record i sitt domene (DNS), og derfor slippe å kjøpe en epost-pakke hos domeneleverandør i tillegg til mailboksen hos Anymail.
Autodiscover er en tjeneste fra Microsoft som kan konfigurere Exchange-profiler på Outlook 2007 og 2010, samt utvalgte mobiltelefoner og Mac-epostapplikasjoner.
Om "autodiscover.DinEpostadressesDomene.no" peker til Exchange-serveren din, kan autodiscover-tjenesten fylle inn følgende informasjon i din applikasjon:
- Display-navn
- Mailboks-server
- Offline-adressebok
- Fraværsassistent
- Holde epostapplikasjonen oppdatert for eventuelle endringer i server/plasseringer.
For å bruke Autodiscover, MÅ dette settes opp i DNS hos din ISP. (kontrollpanelet hos din domeneregistrar).
Record skal se slik ut: (CNAME): autodiscover.dittdomene.no peker til ar.AutoDiscoverOppgittavAnymail.net
Har du flere spørsmål om dette, ta kontakt med oss.
Tlf. : 95058585